لُکنت دارِ محتاجِ ترجمه

چنـد خـط اول مـرور درس‌هـای یک کلاس 2-3 ساعته جذاب است.

(برگرفته از بیانات رهبر انقلاب در جمع طراحان گرافیک-سال 96 )

استاد فرمـودند: یک طرح باید چه خصـوصیاتی داشته باشد؟

اول: احتیاج به ترجمه نداشته باشد، بین‌المللی باشد.

دوم: سـریع اثـر بگــذارد. یعنـی بـه مجـرّدی که مخاطب نگاه کرد، فوراً یک اثری بگذارد.

سوم: خصـوصیـت مـمتــاز بسیــار مهم دیگر کم‌خرجی‌اش است. شما این را مقایسه کنید با سینما، با فیلم، مثلاً ببینید چقـدر خـرج دارد؛ اما ایـن جـزو کارهای کم‌خرج است.

و چند نکته دیگر هم فرمودند:

– طرح بـاید همچـون تیـغ تیـزی علیـه دشـمن و نوازش لذت‌بخشی برای دوست باشد.

– طراح حادثه را باید درست بشناسد.

– سریع جواب بدهد.

اما بعد؛

در ادامه چند نکته‌ای که درباره دیوارنگاره (میگذرد مثل ابر…) به ذهنم می‌رسد به دوستان عزیزم که طراحی و منتشر کردند عرض می‌کنم:

1. موضوع خوبی را به سمتش رفته بودند ولی شاید در انتخاب زمان و رویکرد می‌توانستند بهتر عمل کنند فرضاً به بهانه 100 روزگی کار میکردند و یا همین موضوع “کم بودن فرصت” را سوژه‌محور کار می‎کردند تا کلی‌گویی‌‎ای که با تمام پرکار بودن طرح نتوانسته حرف خود را بیان کند؛ و با شعار سعی کردند بگویند که طرح چه می‌گوید.

2. (#مسئولین_محترم) یعنی چه؟ حداقل یک علامت “!” کنارش قرار می‌گرفت که حس انذار دهد نه حس تملق.

 

 

 

3. مسئولین تلاش می‌کنند بگویند ما میان مردم هستیم اما طـرح سعـی دارد بگــوید مسئولان همچـون اربابان، بـالای هـرم نشسـته‌اند و مردم دست گدایی به سویشان دراز کرده‌اند. طرح انقدر از بی کلامی رنج میبرد که حتی مشخص نیست ترغیبی هست یا انتقادی.

4. هیچ حس مثبتی یا حتی منفی‌ای در چهره افراد نیست تا به معنای طرح کمک کند، هیچ بازی‌ای از افراد گرفته نشده است. (مدیوم دیوارنگاره جا دارد که هرکدام از این افراد یک بازی حتی در چهره خود داشته باشند؛ باتوجه‌ به این که مخاطب هر روز از مقابلش عبور می‌کند و هربار ‌بخشی از آن ممکن است توجه او را جلب کند)

5. فرد بر روی عقربه نشسته و از دید مردم پنهان است و نوعی نفاق در مسئول را نشان می‌دهد و کاملاً تصویر برعکس حرفی که باید بزند عمل می‌کند. میز نیز از حرکت باقی عقربه‌ها جلوگیری می‌کند.

6. طرح نکات فنی‌ای هم دارد که واردشان نمی‌شوم

دقت کنیـم دیـوارنگاره به جهت ابعـاد یا حتـی تأثیرگذاری این پتانسیل را دارد که بهترین تریبون گرافیـکی جمهـوری اسـلامی باشد و باید برای تک‌به‌تک طرح‌هایی که بر آن نقش می‌بندد فکر شود و همچون تیغ برنده‌ای باشد بر مشکلات و دشمنان و نوازشی بر مردم.

در آخر عرض خداقوت به دوستان خانه و طراحان این کار دارم و میدانم چقدر این کار پراسترس و سخت است.