چکیده نشست طراحان و منتقدین ریدیزاین بنگاه رسانه‌ای فارس

در روز دوشنبه ٢۴ آبان ماه و در حوزه هنری نشستی تحت عنوان نوسازیِ نشان، اقتضائات و الزامات توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار شد.

در این نشست طراحان و منتقدین ریدیزاین فارس به گفتگو نشستند.

علی حياتی، مدیر کارگاه طراحی سه در چهار(طراح هویت بصری جدید فارس)، پوریا اسراری راهبر پروژه ریدیزاین فارس، صادق جمالی، طراح گرافیست و منتقد هنری و جواد حسن لو، طراح گرافیست در این نشست حضور داشتند.

نقدهای آقای صادق جمالی:

تعلق منتقد به جریان تولید راهگشاست. نقد معمولاَ یا به تخریب ختم می‌شود یا به تمجید. نقد زیبایی‌شناسی و فرمی می‌تواند رو به جلو باشد. لوگوی جدید نیاز به توضیح دارد. این حرف که لوگو جزو یک پازل است و باید آن را در کنار سایر بخش‌های پروژه دید، دست مخاطب و منتقد را می‌بندد.

طراح و استودیو باید سفارش‌دهنده را برای خلق یک اثر خوب از لحاظ زیبایی‌شناسی مجاب کند و در نقش مشاور نظر بدهد نه فقط مجری باشد. درست‌است که زمان بسیار تعیین‌کننده‌است ولی در همین وضعیت هم لوگو خیلی انتزاعی است. شما لوگو را خیلی تغییر دادید و پایبند به عقبه آن نبودید.

اثر جدید به خودی خود باید مستحکم باشد و پس از چند سال هویت داشته‌باشد اما پس از سال‌ها ما از این لوگو چیزی را نمی‌فهمیم. اگر بگوییم استراتژی برای مخاطب توضیح داده‌شود هم با دانستن استراتژی و کانسپت لوگوی فارس، ما نمی‌توانیم بگوییم این لوگو زبان استراتژی است. ما در حوزه تبلیغات فرهنگی برای محصولات و سفارش‌ها داریم به سمتی می‌رویم که رانتی جدی در حال به وجود آمدن است.

ما با یک جهل در برخی نهادهای حاکمیتی شاهد هستیم که تخصص و درکی از فضای تبلیغات و هنری ندارند. ما نیاز داریم یک نهادی باشد و سازمان‌ها را در نقش مشاور متخصص توجیه کند و واسطه باشد. بعد از این مرحله نوبت سفارش به همه طراحان است و گرنه یک مجموعه که ارتباط دارد و با نیت خیرخوهانه، آن سازمان و نهاد حاکمیتی را مشاوره تخصصی می‌دهد؛ خودش هم مجری کارهای تخصصی می‌شود.

صحبت های آقای علی حیاتی:

این پروژه با رونمایی لوگو مطرح شد در حالی که یک بخش کوچک از پازل اصلی هویت بصری است. پروژه کمتر از یک سال(نه ماه) طول کشید البته این بازه زمانی مربوط به مقطعی نیست که افراد پای سیستم طراحی می‌شینند. رفت و آمد، مذاکره، تحقیق و پژوهش و … جزو این فرآیند است. موافقم طرح معمولی است و چشمگیر هم نیست ولی موفق‌بوده‌است چرا که باید کل پروژه را باهم ببینیم.

موفقیت را فاصله دیروز و امروز هویت بصری فارس می‌دانم. منم موافقم باید پاسخ جدی و مشخصی پیدا کنیم به این سوال که:«در ساده‌کردن و انتزاعی‌کردن چگونه عمل کنیم که از استراتژی و مفهوم نشان و همچنین در انتقال آن مفهوم حفاظت شود. بله، منم موافقم چهره جدید فارس شاخص‌نشده‌است. مهمترین کارکرد لوگو این‌است که تمایز ایجاد کند.

شما می‌گویید متمایز‌نشده‌است و به نظرم جواب این است:«زمان باید مشخص کند که تمایز ایجاد‌کرده‌است یا نه؟ از سمتی دلیل این سادگی، قابلیت بسط لوگو به زیرمجموعه‌های فارس است. بله، ما با کارفرما ‌همفکر بودیم و با یک تیم کار را انجام دادیم. دو نفر همفکر نباشند نمی‌توانند کار کنند. فارغ از این مسئله، باید تیمی برای این نوع پروژهها باشد. ما طراح‌های خوب داریم اما انفرادی کار می‌کنند و یا گرافیک محض. این نوع پروژه‌ها، تیم می‌خواهد و بیشتر از فعالیت‌های گرافیکی از جمله پژوهش و دیزاین است.

نقد های آقای محمدجواد حسنلو:

دیزاین، تخصصی است که در آن با تحقیق شروع می‌شود و با آزمایش تمام می شود. بنابراین نمی توان برای دیزاین پایانی دید. در جواب اینکه آیا نشان خوب است؟ باید گفت طرح معمولی است. بی شباهت هم به خیلی از نشانه‌ها نیست. چهره جدید فارس شاخص‌نشده‌است. ارائه و رونمایی از پروژه به عهده کارفرما و صاحب برند است؛ که چه تغییراتی داشته‌است. و خب فارس در این امر ضعف داشت. طراح گرافیک در حرف‌های آقای حیاتی به مجری تنزل پیدا می کند.

صحبت های آقای پوریا اسراری:

چرا مسابقه نبوده‌است؟ چون جنس پروژه، دیزاین بوده و از هنر و آرت فاصله‌گرفت. چرا که به دنبال حل مسئله بود. صرفا خلق اثرهنری نیست. مسابقه برای اثرهنری است. نقد پروژه دیزاین، ناظر بر مسئله است. ما دیزاین داشتیم، مسئله فقط عوض‌کردن لوگو نبود. ما دیدیم مجموعه نیاز به تغییرات یکپارچه دارد. به جهت اینکه خود سازمان هم قبل شروع پروژه ریدیزاین، دست به تغییرات ساختاری زده بود.

لزوما نباید لوگو شبیه یا خیلی متفاوت باشد. تا حد بالایی به استراتژی سازمان ارتباط دارد. البته زمان خیلی تعیین‌کننده‌است. این ساده‌بودن را چند سال دیگر می فهمیم که اهدافش محقق‌شده‌است یا نه. ما برای 5 سال آینده دیزاین کردیم. مخاطبی که ساده‌بودن را میخواهد. ما با تحقیقات متوجه‌شدیم باید تغییرات جدی ایجاد کنیم، 5 سال آینده هم با تحقیقات متوجه خواهیم‌شد که این تغییرات ایجاد‌شده‌است یا نه؟

گزاره های مهم درباره ریدیزاین

مطرح شده در نشست نقد و بررسی هویت بصری جدید فارس

برای مشاهده بخش‌هایی از این نشست به صفحه آپارات پل مراجعه فرمایید.